De browser die je gebruikt heeft geen JavaScript ondersteuning.
Zichtbaar ondernemen
Zichtbaar ondernemen

Knokken voor een hoge positie in Google

dinsdag 3 oktober 2017   2.5 minuut  502 woorden
Uiteraard wil je dat je website hoog in de zoekresultaten van Google staat. Je zal moeten knokken om dit te realiseren. Het inzetten van zoekmachine optimalisatie is daarbij belangrijk.

Wat is zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO), is de goedkoopste manier om meer bezoekers op je website of webshop te krijgen. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website om beter gevonden te worden op Google en andere zoekmachines.

Waarom zoekmachine optimalisatie

De meeste mensen (ruim 60%) beginnen de zoektocht op internet met een zoekopdracht op Google. Google zoekt het internet af en indexeert websites, zodat bezoekers websites kunnen vinden. In Nederland heeft zoekmachine Google een marktaandeel van ruim 90%. Het is daarom verstandig je website te optimaliseren voor Google. Als Google je website goed kan lezen en kan begrijpen waar je website over gaat, dan zal je website geïndexeerd worden op de juiste zoekwoorden.

Google

Wat is belangrijk voor Google

Bij de zoekmachine Google staat de gebruiker centraal. Enkele voorbeelden zijn;
  • Laadsnelheid: Bezoekers willen dat een website snel getoond wordt en daarom toont Google snelle websites hoger in de zoekresultaten.
  • Responsive website: 85% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone. Deze bezoekers hebben niks aan websites die niet goed getoond worden op een smartphone. Google zal daarom responsive websites hoger in de zoekresultaten weergeven.

Uit bovengenoemde voorbeelden is af te leiden dat de keuzes die Google maakt om een website op een bepaalde positie in de zoekresultaten te plaatsen, afhankelijk is van de wensen van de gebruikers van de zoekmachine.

Vinden wat gebruikers zoeken

Google zal je website bezoeken om te bepalen waar deze over gaat. Het is daarom van belang dat dit helder is voor Google. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de titel van de pagina, de titel van de alinea's en de namen van de afbeeldingen. Google zal ook trachten te achterhalen welke woorden of alinea's belangrijk zijn. Het uiteindelijke doel; gebruikers van Google te laten vinden wat ze zoeken, of het antwoord op een vraag.

Geen Google handleiding

Na het lezen van bovenstaande alinea's, mag het duidelijk zijn dat Google geen handleiding maakt. Wel wordt aangegeven wat sowieso niet mag; het misleiden van Google. En af en toe geeft Google informatie waar webbouwers rekening mee moeten houden, zoals de eis om websites te voorzien van het veilige SSL certificaat. Dankzij onderzoek en ervaring weten we al veel, maar Google blijft de manier van websites 'crawlen' verbeteren en aanpassen.

Zoekmachine geoptimaliseerde websites

Bij het ontwikkelen van nieuwe websites en webshops door RvD, wordt veel aandacht geschonken aan zoekmachine optimalisatie. Door de jarenlange ervaring, inmiddels 15 jaar, weet RvD wat belangrijk is om goed vindbaar te zijn via Google.
Zo zijn de ontwikkelde websites geschikt voor weergave op een smartphone, is er veel aandacht voor de laadsnelheid en wordt de W3C standaard nageleefd. Ook worden de H-tags correct gebruikt, afbeeldingen voorzien van alt-teksten en zijn de webpagina's voorzien van unieke title- en description tags.

Nog betere vindbaarheid

Om de vindbaarheid nog verder te verbeteren is het inzetten van landingspagina's en een blog een mogelijkheid. En om te kunnen bepalen welke webpagina's extra aandacht nodig hebben, wordt de website voorzien van Google Analytics. Deze tool geeft inzicht in hoe bezoekers de website gebruiken.

Vragen of advies

Neem contact op voor vragen of advies over zoekmachine optimalisatie, of voor het laten ontwikkelen van een nieuwe zoekmachine geoptimaliseerde website of webshop.
Mijn webshop is een stuk sneller geworden. Fantastisch.
Philomijn Eijssen (PHILOMIJN)



RvD Webdevelopment krijgt een 9 van 10
gebaseerd op 46 beoordelingen.
Tevreden klanten