Zichtbaar ondernemen
Zichtbaar ondernemen

Elke website moet mobielvriendelijk zijn

maandag 12 maart 2018   4 minuten  768 woorden
Ik hoor het helaas nog veel ondernemers zeggen; "Mijn klanten bezoeken mijn website niet via een mobiele telefoon". Echter vertellen de harde cijfers al jaren achter elkaar iets heel anders, want het gebruik van smartphones blijft ook dit jaar groeien. Op dit moment is 90% van de Nederlanders in bezit van een smartphone en in 2017 gebruikte 46% van de websitebezoekers een mobiele telefoon, tegen 38% desktop-gebruikers. Daarbij bepaalt het surfen over het internet een belangrijk deel van het smartphone-gebruik, dus wil men ook jouw bedrijf via een smartphone kunnen vinden.

Welk device kiest de gebruiker

Welke device kiest de gebruiker

De smartphone wordt heel veel gebruikt voor korte activiteiten. Denk daarbij aan het opzoeken van een adres of openingstijden van een bedrijf, of het bekijken van het banksaldo (internetbankieren).
De desktop daarentegen wordt veel gebruikt voor de langere online activiteiten. Denk daarbij aan het vergelijken van producten die men (online of in een fysieke winkel) wil gaan aanschaffen, of het lezen van uitgebreide informatie over de diensten die een bedrijf levert.

Aankopen doen via smartphone

Gebruikers die opgegroeid zijn met internet en smartphones, gebruiken de smartphone vaker dan de desktop. Zij kiezen sneller om óók voor activiteiten die meer tijd in beslag nemen de smartphone te gebruiken. Denk daarbij aan het online kopen van producten bij een webshop.
Ruim 50% van de mobiele gebruikers ontdekt nieuwe bedrijven of producten tijdens het zoeken via de smartphone.

Mobiel winkelen blijft toenemen

Er is een groei meetbaar in het aantal online bestellingen welke via de smartphone wordt afgerekend, waarbij iDEAL de meest populaire betaalmethode is. In 2017 gebruikt 30% van de Nederlanders de smartphone voor het online shoppen. Onder de Nederlanders van 21 tot 35 jaar is mobiel winkelen het meest populair. Ruim 50% van deze groep gebruikt de smartphone voor minimaal één maal per maand een online aankoop. Een opvallend feit is dat mannen meer online winkelen dan vrouwen. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat de vrouwen de mannen hebben ingehaald.
Het komt helaas nog veel te vaak voor dat een bedrijf geen mobielvriendelijke webshop heeft. En dat is een gemiste kans, want ruim 30% van de bezoekers besluit de aankoop niet te doen als de webshop niet mobielvriendelijk is.
Toename online shoppen met smartphone
(Toename online shoppen met smartphone)

De stijging in het mobiel shoppen komt deels door de toename van mobielvriendelijke webshop, maar ook verbetering in het veilig online winkelen speelt een rol. Echter is het toenemende gebruik van de smartphone de grootste oorzaak dat we met zijn alle steeds meer mobiel shoppen.

Smartphone tijdens offline winkelen

Tijdens het winkelen in fysieke winkels gebruikt 25% van de Nederlanders de smartphone voor het opzoeken van productinformatie, terwijl 15% beoordelingen van een product opzoekt.

Klanten waarderen mobielvriendelijke websites beter

Mobielvriendelijkheid is niet alleen voor webshops van belang. Het is belangrijk voor alle websites, want 61% van de consumenten heeft een betere gevoel bij bedrijven die een mobielvriendelijke website hebben. Een ander positief feit is dat ruim 50% van de consumenten nieuwe bedrijven en producten ontdekt tijdens het zoeken met een smartphone. Zorg er dus voor dat je zakelijke website geschikt is voor weergave via een smartphone. Daarmee voorkom je ook dat ruim 45% van de mobiele gebruikers websites verlaten als deze niet goed wordt geladen en weergegeven op een smartphone.

Niet-responsive websites bestraft door Google

Zoekmachine Google ziet deze trend uiteraard ook en is daarom in 2015 met Mobilegeddon de weg ingeslagen om mobielvriendelijke websites beter te gaan waarderen, maar ze gaan nog een stap verder. De wijze van ranking van websites is gewijzigd. Dat betekent dat Google de mobiele website de basis laat vormen voor de positie binnen de zoekmachine. Als een website niet geschikt is voor weergave op een smartphone, zal deze lager worden weergegeven in de zoekresultaten. Een responsive website of webshop is dus belangrijker dan ooit.

Is jouw website al mobielvriendelijk?

Het zal inmiddels volledig duidelijk zijn dat je niet meer meedoet als jouw zakelijke website of webshop niet geschikt is voor weergave op een smartphone. Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is, neem contact op met RvD Webdevelopment om je website te laten analyseren op meer dan 30 punten. Deze website check is uiteraard geheel gratis en vrijblijvend.

Responsive webdesign

Wat is responsive webdesign

Dankzij het gebruik van responsive webdesign zal je website of webshop ook op smartphones en tablets goed te bekijken zijn. Het mag duidelijk zijn; mobielvriendelijke websites zijn de toekomst.

Wat is Mobilegeddon

Mobilegeddon is een naam die door webmasters en webontwikkelaars is gegeven aan Google's algoritme-update van 21 april 2015. Het belangrijkste effect van deze update is om prioriteit te geven aan websites die goed weergegeven worden op smartphones en andere mobiele apparaten. Websites die geschikt zijn voor smartphones krijgen het label 'voor mobiel' naast de link in de zoekresultaten.

Elke website moet mobielvriendelijk zijn

Hyperlinks in deze blog


Naar blogoverzicht
We krijgen veel positieve reacties over de website. Echt heel leuk.
Romee Driessen (Driessen Dressage Horses)



RvD Webdevelopment krijgt een 9 van 10
gebaseerd op 46 beoordelingen.
Tevreden klanten