Zichtbaar ondernemen
Ronald van Dijk

Zakelijke website of Facebookpagina

donderdag 3 oktober 2019   2.5 minuut  495 woorden
Als ik met (startende) ondernemers spreek, hoor ik wel eens dat ze geen zakelijke website nodig hebben omdat ze een zakelijke Facebookpagina gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagden meer vertrouwen heeft in een bedrijfswebsite. Nog net geen 10 procent heeft het volste vertrouwen in een bedrijfspagina op Facebook. 40% heeft geen uitgesproken voorkeur.

Facebook even goed als zakelijke website?

Helaas komen bovengenoemde cijfers niet overeen met de werkelijkheid. Facebook maakt het ondernemers enorm makkelijk een zakelijke Facebookpagina te maken. Het is in een paar klikken geregeld. Echter, heb je weinig controle over wie jouw berichten daadwerkelijk te zien krijgt. Het algoritmes van Facebook bepaalt wie welk bericht te zien krijgt. Zakelijke berichten worden minder getoond in de tijdlijn van Facebookgebruikers, dan veel ondernemers denken.

Betalen voor Facebook

Ondernemers die potentiële klanten willen bereiken met hun bedrijf moeten adverteren. Want berichten waarvoor wordt betaald (denk aan het promoten of boosten) zullen wél getoond worden in de tijdlijn van gebruikers. Facebook is en blijft commercieel. Er zal dus meer advertentiebudget nodig zijn om zakelijke berichten zichtbaar te houden voor Facebook-gebruikers.

Actieve Facebook-gebruikers

Het aantal Nederlanders dat Facebook dagelijks gebruikt was begin 2019 ongeveer 6.7 miljoen. Dat is ruwweg één op de drie. Een kanttekening is dat het jaar ervoor nog 7.6 miljoen Nederlanders Facebook dagelijks gebruikte. Er is dus een sterke daling gaande, wat betekent dat het bereik ook minder wordt.

Internetadres op bedrijfsauto

Heb je al nagedacht over het internetadres dat moet worden vermeld op de bedrijfsauto, het visitekaartje of een advertentie in print. Wat zal men het makkelijkst onthouden: je eigen, kort internetadres www.mijnbedrijf.nl of het lange adres www.facebook.com/mijnbedrijf?
En de zin Vind ons op Facebook gaat niet werken. Je zet toch ook het telefoonnummer op je bedrijfsauto en visitekaartje, en niet Zoek ons op in het telefoonboek.

Kies voor zichtbaar ondernemen

Via zoekmachine Google ga je met alleen een Facebookpagina niet veel nieuwe klanten bereiken. Een oorzaak daarvan is dat zakelijke websites beter geïndexeerd worden dan Facebookpagina's. Uiteraard is het goed om zakelijk actief te zijn op social media (denk ook aan Instagram, LinkedIn en Youtube), maar het online succes van je onderneming bereik je alleen door de juiste online marketing; een mix van social media én een zakelijke website.
Kies voor zichtbaar ondernemen

Laat je goed adviseren

Ik heb al meer dan 16 jaar ervaring in het ontwikkelen van zakelijke websites die goed gevonden worden door Google, en daardoor ook door jouw klanten. Neem eens contact op om jouw wensen te bespreken. Je gaat ontdekken dat er veel mogelijkheden zijn. Wellicht meer dan je in eerste instantie had gedacht. Vergeet niet dat voor elk bedrijf, klein of groot, met een beperkt of groot budget een zakelijke website de ideale manier is om online zichtbaar te zijn.

Voorbeelden bekijken

Bekijk enkele voorbeelden van websites die ik voor tevreden klanten heb gebouwd. Kies jij ook voor zichtbaar ondernemen? Neem dan direct contact met mij op.

Ronald van Dijk

Zakelijke website of Facebookpagina

Hyperlinks in deze blog

Ja, stuur mij automatisch inspirerende content






RvD Webdevelopment



De ingevulde gegevens worden alleen gebruikt voor het gevraagde contact.
Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Tevreden klanten
Wil jij zichtbaar ondernemen?