Zichtbaar ondernemen
Ronald van Dijk

Voorkom dat e-mail als spam gemarkeerd wordt

zondag 5 april 2020   3 minuten  660 woorden
Het is vervelend als de e-mail die je stuurt door het spamfilter geweigerd wordt en daardoor niet aankomt bij de ontvanger. Om dit probleem op te kunnen lossen is het handig om te weten wat spam is en wat het spamfilter doet.

Wat is spam?

Spam (Sending People Annoying Mail) is een verzamelnaam voor ongewenste e-mail. Berichten die schade kunnen veroorzaken (phishing e-mails) zijn ongewenst, maar ook ongevraagde reclame is te definiëren als spam.

Is het spamfilter 100% effectief?

Het is geen eenvoudige opdracht om te bepalen of een e-mail als spam gemarkeerd moet worden. Het is daardoor een illusie om te denken dat het spamfilter alle ongewenste berichten blokkeert. En het is helaas ook mogelijk dat e-mailberichten onterecht als spam worden gemarkeerd en daardoor niet aankomen bij de ontvanger.

Hoe werkt het spamfilter?

De inkomende e-mail wordt door het spamfilter onderworpen aan verschillende tests om de betrouwbaarheid te controleren. De e-mail krijgt strafpunten voor elke test die niet succesvol is. Hoe meer strafpunten, hoe hoger de spamrating. En dat moet voorkomen worden, want een e-mail met een te hoge spamrating wordt geblokkeerd.

De meest voorkomende oorzaken

Verklein de kans dat jouw e-mail als spam gezien wordt, door onderstaande tips toe te passen.
Onterecht als spam gezien worden

  • Tip 1. Geef je e-mail een onderwerp

    Geef je e-mail altijd een goed, niet te lang onderwerp, vermijd woorden in hoofdletters en gebruik vooral geen uitroeptekens.

  • Tip 2. Vermijd spamgevoelige woorden

    Vermijd het gebruik van spamgevoelige woorden zoals gratis, korting en bestel vandaag. En ook woorden in hoofdletters, het gebruik van uitroeptekens en onnodige spaties moet je vermijden.

  • Tip 3. Voorzichtig met afbeeldingen

    Beperk het gebruik van afbeeldingen in je e-mail tot het minimum en stuur nooit een afbeelding zonder begeleidende tekst. Het is aan te raden de naam van de afbeelding zo kort mogelijk houden.

  • Tip 4. Vermijd url-verkorters

    Maak geen gebruik van url-verkorters, zoals bit.ly. Het spamfilter kan niet garanderen dat deze url's in de toekomst nog steeds verwijzen naar een webpagina die te vertrouwen is.

  • Tip 5. Beperk grote groepen geadresseerden

    Vermijd het versturen van je e-mail naar een grote groep geadresseerden. Als je toch een paar personen tegelijk wilt mailen, maak dan geen gebruik van het BCC-veld. De meeste spamfilters markeren e-mail met meerdere ontvangers als spam.

  • Tip 6. Gebruik een gezond adressenbestand

    Maak altijd gebruik van dubbele opt-in. Hierdoor houd je een betrouwbare en kwalitatief goede mailinglijst. Verwijder e‑mailadressen die niet meer bestaan (bounces) en koop nooit commerciële e‑mailadressen. De kans is groot dat deze spamvallen bevatten. Spamvallen worden door internetproviders, e-mailproviders en anti-spam organisaties verspreid met als doel spammers in de val te laten lopen.

  • Tip 7. DNS-instellingen

    Veel spamfilters controleren op de aanwezigheid van een SPF-record. SPF (Sender Policy Framework) is een protocol waarmee je aangeeft welke servers namens jouw domeinnaam e-mail mogen versturen. Het is daarom verstandig om een SPF-record voor jouw domeinnaam in te stellen. DKIM (DomainKeys Identified Mail) kan daarnaast helpen als extra verificatie.

  • Tip 8. E-mailbeperkingen

    Om de gebruikers te beschermen hanteren veel webhostingproviders een beperking in het aantal te versturen e-mailberichten per dag. Probeer daarom onder de 500 e-mailberichten per dag te blijven. Daarnaast wordt ook vaak een dagelijks limiet gesteld voor de hoeveelheid megabytes.

Test de spamrating van je e-mail

Je kunt heel eenvoudig en helemaal gratis jouw e-mail testen op mail-tester.com.



De gratis e-mailproviders

Zelfs als je in bovenstaande test een hoge score haalt, kan de door jou verstuurde e-mail toch als spam gezien worden door de spamfilters van Gmail, Hotmail, Outlook, Windows Live Mail of Yahoo. Deze e-mailproviders maken namelijk gebruik van eigen (persoonlijke) spamfilters. Gebruikers kunnen de afzender van een e-mail op de zwarte lijst (markeren als spam) of witte lijst (veilige lijst) zetten. Jouw e-mail kan hierdoor makkelijk in de spambox terecht komen.
Eén op vijf e-mails wordt gemarkeerd als spam

Hulp, tips of advies

Neem contact met mij op als je vragen hebt over bovenstaande tips of als je een zakelijk e-mailadres nodig hebt.

Ronald van Dijk

Voorkom dat e-mail als spam gemarkeerd wordt

Hyperlinks in deze blog

Ja, stuur mij automatisch inspirerende content






RvD Webdevelopment



De ingevulde gegevens worden alleen gebruikt voor het gevraagde contact.
Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Tevreden klanten