Zichtbaar ondernemen
Zichtbaar ondernemen

Gebruik jij een gratis e‑mailadres

zondag 8 oktober 2017   2.5 minuut  486 woorden
Het komt nog veel te vaak voor dat zakelijke e-mailberichten verzonden wordt vanuit een Hotmail-, Gmail- of een ander gratis e‑mailadres (zoals bijvoorbeeld van je internetprovider). En dat terwijl een professionele domeinnaam met bijbehorend e‑mailadres, vele voordelen biedt.
Elke zelfrespecterende ondernemer zou moeten kiezen voor een professioneel e‑mailadres.

Waarom is een gratis e‑mailadres niet verstandig

Er zijn diverse redenen te noemen, maar de belangrijkste redenen om als ondernemer géén gratis e‑mailadres te gebruiken zijn;

  • Geen vertrouwen en professionaliteit
    Een gratis e‑mailadres, zoals bijvoorbeeld Hotmail, komt minder professioneel over. Je begrijpt dat het e‑mailadres nana@fysiosteins.nl veel meer vertrouwen en professionaliteit biedt dan bijvoorbeeld nana26@hotmail.com
  • Geen merkreputatie
    Met het gebruik van een gratis e‑mailadres bouw je geen merkreputatie op, terwijl je dat wel doet met een e‑mailadres die is gekoppeld aan je domeinnaam. Een professioneel e‑mailadres verwijst direct naar je website.
  • E-mailadres verliezen
    Het gebruik van een gratis e‑mailadres van je e-mailprovider, bijvoorbeeld nana25@ziggo.nl, verlies je als je overstapt naar een andere internetprovider. Bij een professioneel e‑mailadres dat is gekoppeld aan je domeinnaam, blijft jouw e‑mailadres actief zolang jij dat wenst. Zelfs bij het veranderen van webhostingbedrijf.
  • Geen backup
    Aanbieders van gratis e‑mailadressen bieden meestal geen backup aan. Dus in het geval van technische mankementen is het heel goed mogelijk dat je alle e-mailberichten kwijt bent.

Professioneel zakelijk e‑mailadres

Ook als ZZP'er wil je professioneel overkomen en daar hoort een professioneel e‑mailadres bij. Het creëren van een professioneel e‑mailadres is eenvoudiger dan je denkt. In 3 stappen ben je in het bezig van een e‑mailadres voor je zakelijke activiteiten.

  • Domeinnaam registreren
    Als eerste moet je jouw domeinnaam registreren. Ga naar Is jouw domeinnaam nog vrij om de beschikbaarheid te controleren en je domeinaam te registreren.
  • E-mailadres kiezen
    Wanneer de gewenste domeinnaam is geregistreerd, kun je het gekozen e‑mailadres aanmaken. De geregistreerde domeinnaam vorm het deel achter het apenstaartje (@).
  • E-mailaccount instellen
    De laatste stap is het instellen van het e-mailprogramma. Indien gewenst kan je ook kiezen voor webmail.

Dus wacht niet langer en kijk of jouw domeinnaam nog vrij is.
Zo kun je binnenkort al profiteren van een professioneel e‑mailadres.

Tip: e‑mailadres aanmelden als Google-account

Het is aan te raden je zakelijke e‑mailadres aan te melden als Google-account. Dit biedt je de mogelijkheid tot het gebruik van Google-diensten zoals o.a. Google Mijn bedrijf, Google Analytics en Google Adwords.

E-mailprogramma Thunderbird

Als je op zoek bent naar een alternatief voor Outlook, kies dan voor Thunderbird. Thunderbird is het gebruiksvriendelijk e-mailtoepassing van Mozilla, welke je kent van de webbrowser Firefox. Thunderbird is gratis te verkrijgen voor Windows, Linux, SkyOS en Mac en het beschikt over verschillende talen, waaronder Nederlands. Mozilla Thunderbird ondersteunt de systemen IMAP en POP voor het ontvangen van e-mailberichten en SMTP voor het verzenden van e-mail.

Gratis downloaden

Download Thunderbird gratis via mozilla.org/thunderbird.

Download Thunderbird

Heb je nog vragen?

Voor vragen of advies kun je uiteraard contact opnemen met RvD Webdevelopment.

Gebruik jij een gratis e‑mailadres

Hyperlinks in deze blog


Naar blogoverzicht
Mijn domeinnaam was snel door Ronald geregistreerd.
Lisan Theunissen (Gastouder Heppie)



RvD Webdevelopment krijgt een 9 van 10
gebaseerd op 46 beoordelingen.
Tevreden klanten