Zichtbaar ondernemen
Ronald van Dijk
  • Home
  • Blog
  • Ik krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?

Ik krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?

donderdag 26 november 2020   2 minuten  411 woorden
Op het moment dat ik na een telefoongesprek mijn oortjes uit wil doen, krijg ik een nieuwe oproep van een klant. Als ik opneem zegt hij dat een relatie van hem een e-mail wil sturen, maar dan een foutmelding krijgt. Op mijn vraag wat de foutmelding is weet hij het antwoord niet. Hij weet wel dat het vorige week nog wel lukte. Met zo weinig informatie kan ik niet veel betekenen voor mijn klant, dus vraag ik of hij mij de foutmelding kan sturen.

De foutmelding gaf verheldering

Nog diezelfde dag ontvang ik de foutmelding. Er staat foutcode 550 en daarbij de uitleg dat het e‑mailadres onbekend is, mogelijk verkeerd gespeld. En dat blijkt als ik het e‑mailadres zie wat de collega had ingetypt. Ik geef dit door aan mijn klant, waarmee het probleem is opgelost.
De foutmelding lezen kan soms verhelderend zijn

Een paar weken later

Een klant geeft aan dat hij een e-mail van zijn collega niet heeft gekregen. Zijn collega weet zeker dat het verstuurd is. Ik vraag of zijn collega die e-mail naar mij kan mailen. Graag als bijlage, zo kan ik de header van de e-mail zien en dat geef goede informatie.

De logfile gaf verheldering

Als ik de header van de e-mail bekijk valt me niks speciaals op. Dan zit er niks anders op dan contact op te nemen met de techneuten die inzage hebben in de logfiles van de mailserver. Daaruit blijkt dat de collega van mijn klant de verkeerde uitgaande mailserver gebruikt.

Verkeerde uitgaande mailserver?

E-mail instellen op je mailprogramma vereist een aantal gegevens. Naast je gebruikersnaam en wachtwoord ook de mailserver-namen. Als de inkomende mailserver niet correct is, ontvang je geen e-mail. De uitgaande mailserver (SMTP) is een ander verhaal. In principe kun je met elke mailserver uitmailen. Toch is dit niet verstandig. Vaak wordt gecontroleerd of de mailserver toestemming heeft e-mail te versturen voor het betreffende e‑mailadres. En als dat niet het geval is, kan je e-mailbericht als spam gemarkeerd worden.

Voorkom problemen

Maak altijd gebruik van de inkomende én uitgaande mailserver die bij het e‑mailadres hoort. Als je geen gebruik wil of kan maken van de uitgaande mailserver die bij het e‑mailadres hoort, voeg dan de gekozen uitgaande mailserver toe aan het SPF-record.
Lees wat je nog meer kan doen om te voorkomen dat jouw e-mail als spam gemarkeerd wordt.

Hulp, tips of advies

Neem contact met mij op als je vragen hebt naar aanleiding van deze blog.

Ronald van Dijk

Ik krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?

Hyperlinks in deze blog


Stel mij je vraag
Ik geef je graag goed advies

Ja, stuur mij automatisch inspirerende content






RvD Webhosting en Websites



De ingevulde gegevens worden alleen gebruikt voor het gevraagde contact.
Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Tevreden klanten