Zichtbaar ondernemen
Zichtbaar ondernemen

Hoe spreek je jouw websitebezoekers aan?

woensdag 7 maart 2018   1.5 minuut  307 woorden
Het gebruiken van de u-vorm is niet meer helemaal van deze tijd. Je hoort heel vaak zeggen; "Alsjeblieft geen u, dan voel ik me zo oud". En door 'u' te gebruiken maak je de tekst formeler en daarmee schep je een afstand tot je bezoekers. Dus in de meeste gevallen is het gebruik van je en jou (tutoyeren) een goede keuze. Je bouwt op die manier aan een persoonlijke band met je klanten.

Maak het jezelf makkelijk

Wat is de meest geschikte aanspreekvorm om te gebruiken voor jouw website en andere online kanalen. Houd het vooral dicht bij jezelf. Gebruik je normaal in zakelijke gesprekken de je-vorm, gebruik dan ook de je-vorm op je website. Als je twijfelt kun je ervoor kiezen de je- en u-vorm te vermijden in al de content op je website of webshop. Al is dit niet eenvoudig te realiseren.

Consequent overal doorvoeren

Zorg er in ieder geval wel voor dat je het tutoyeren consequent doorzet, dus niet alleen op je website, maar ook in social media berichten. En als je dan toch goed bezig bent, vervang dan in je e-mail de aanhef 'Geachte' door 'Beste'.

Bedrijven die tutoyeren

Je bent echt niet de enige onderneming die voor de overstap naar de je-vorm heeft gekozen. Enkele grote bedrijven die hebben gekozen voor tutoyeren zijn Belsimpel, Bol.com, Bonprix, Coolblue, Ditzo, Hunkemöller, Ikea, Jaarbeurs Utrecht, Jumbo, Klaverblad, Knab, KPN, Oxxio, Schiphol Airport, SIDN, SNS bank, Sunweb, Stage Entertainment, Wehkamp, Zalando en Ziggo.

Zakendoen in België

Veel Nederlandstalige bedrijven doen ook zaken in Vlaanderen omdat daar ook Nederlands gesproken wordt. Houd er wel rekening mee dat de Belgen beleefder en formeler zijn dan de Nederlanders. Het is daarom beter je Belgische klanten niet direct in de je-vorm aan te spreken, daarom zie je regelmatig websites en webshops met een taalkeuze voor Nederlands en Vlaams.
Mijn webshop is een stuk sneller geworden. Fantastisch.
Philomijn Eijssen (PHILOMIJN)



RvD Webdevelopment krijgt een 9 van 10
gebaseerd op 46 beoordelingen.
Tevreden klanten