De browser die je gebruikt heeft geen JavaScript ondersteuning.
Zichtbaar ondernemen
Zichtbaar ondernemen

Meer conversie door facelift van homepage

zondag 18 november 2018   3 minuten  585 woorden
Voor bezoekers die op de homepage van jouw website komen, moet het binnen enkele seconden duidelijk zijn wat jij ze te bieden hebt. De eerste 5 seconden zijn namelijk cruciaal, dus het is van belang de homepage zo goed mogelijk in te richten. Wist je dat de helft van de bezoekers weg gaat omdat ze geen idee hebben wat de website te bieden heeft.

Wat willen bezoekers weten

  • Wat heb je te bieden?
  • Bied je relevante informatie?
  • Waarom moet ik voor jou kiezen?
  • Hoe betrouwbaar ben je?

Het doel van de homepage (vaak verward met een landingspagina) is om antwoord te geven op bovenstaande punten. En dat alles moet je bereiken binnen een zeer beperkte tijd en zonder extra handelingen van je bezoeker.

  • Sliders

    Het gebruik van sliders (ofwel: carrousels) voegt helemaal niks toe aan je webpagina. Een verzameling afbeeldingen waarvan vaak alleen de eerste gezien wordt. Bezoekers navigeren namelijk heel snel, waardoor ze de tweede slide nooit zien. Daarbij maakt een slider de website onnodig traag. Er moeten immers meer afbeeldingen geladen worden. En dan hebben we het nog niet gehad over de weergave van sliders op een smartphone, dus de conclusie mag duidelijk zijn: Gebruik geen sliders op je website.

  • Schermvullende afbeeldingen

    Wat ook helemaal niks toevoegt aan de startpagina van je website, is een beeldvullende foto (met soms een summiere tekst) of een enorme headerafbeelding. Het is verspilling van kostbare ruimte waar je ook had kunnen laten zien wat je te bieden hebt. Het verplicht je bezoeker verder naar beneden te scrollen en dat doet niet iedere bezoeker. Dus je moet ervoor zorgen dat je bezoeker zonder scrollen kan beginnen met het lezen van jouw content. Plaats daarom geen beeldvullende foto (of video) op de homepage.

  • Te veel content

    Om de bezoekers van jouw website zo snel mogelijk duidelijk te maken wat jij te bieden hebt, moet je dit kort en bondige vermelden. Als je het aanbod uitgebreid omschrijft op de homepage, wordt het zeer waarschijnlijk een groot stuk tekst met meerdere alinea's. De meeste bezoekers zijn niet geïnteresseerd om eerst alles te lezen, om er vervolgens achter te komen of jij biedt wat ze zoeken. Vertel daarom in ongeveer vijf regels wat je te bieden hebt en waarom ze voor jouw diensten of producten moeten kiezen.

  • Mobile first

    Uit onderzoek blijkt dat de eerste kennismaking met een website vaak via de smartphone plaatsvindt. Om een goede eerste indruk te maken moeten we het de mobiele bezoeker makkelijk maken. Dit realiseer je door de website snel te laten laden (dus zonder overbodige afbeeldingen) en je bezoeker zonder scrollen te tonen wat jij te bieden hebt. Plaats daaronder een opvallende button (call to action) die bezoekers breng waar jij ze hebben wil. Zorg dat deze button een duidelijke tekst heeft, dus vergeet het nietszeggende Lees meer of Meer weten.
    De laatste tip voor de mobiele gebruiker is het plaatsen van het hamburger-menu, het icoon met de drie horizontale strepen. Hieronder zijn de menubuttons te plaatsen, die op een mobiele telefoon niet naast elkaar in de header passen.
Kies jij ook voor zichtbaar ondernemen

Kennis van zaken én 15 jaar ervaring

Bovengenoemde kennis wordt door RvD gebruikt bij het ontwikkelen van een zakelijke website. Dus als jij kiest voor zichtbaar ondernemen, kies dan voor een website die gebouwd wordt door RvD. Uiteraard kun je met vragen of voor meer informatie contact opnemen.

Nog meer tips

Wil je nog meer tip en informatie voor je website? Bekijk de 15 seo tips voor je website.
Mijn webshop is een stuk sneller geworden. Fantastisch.
Philomijn Eijssen (PHILOMIJN)



RvD Webdevelopment krijgt een 9 van 10
gebaseerd op 46 beoordelingen.
Tevreden klanten