Zichtbaar ondernemen
Ronald van Dijk

Het gebruik van een succesvolle landingspagina

vrijdag 13 december 2019   2 minuten  462 woorden
Wat is een landingspagina? Een landingspagina is in principe een webpagina waar bezoekers landen (binnenkomen) als ze je website bezoeken. Vandaar dat de startpagina (homepage) van een website vaak verward wordt met een landingspagina. Maar wat we eigenlijk bedoelen met een landingspagina is een geprepareerde webpagina waarnaar je verwijst vanuit bijvoorbeeld socialmedia, Google AdWords of een e-mailcampagne. Indien gewenst is een landingspagina ook te optimaliseren voor specifieke zoekopdrachten in zoekmachine Google.

Call To Action

Elke landingspagina dient een call to action (oproep tot actie) te bevatten. Je wilt per slot van rekening dat je bezoeker datgene doet waarvoor de landingspagina is opgezet. Het moet voor je bezoekers duidelijk zijn wat er van hen verwacht wordt.
Zet bezoekers aan tot aktie

We kunnen landingspagina's indelen in twee soorten, de Click through landingspagina en de Lead generation landingspagina.

  • Click through landingspagina

    Het doel van de Click through landingspagina is de bezoeker van je website te verleiden door te klikken naar een specifieke pagina op je website of webshop. Denk hierbij aan een bepaald product in je webshop of een nieuwe dienst die je aanbiedt. Het voordeel van dit type landingspagina is dat je met hetzelfde internetadres (bv. www.domeinnaam.nl/aanbieding) bezoekers naar steeds wisselende diensten of producten kan sturen.

  • Lead generation landingspagina

    Een Lead generation landingspagina is een vorm van online marketing waarbij het doel is het binnenhalen van leads (prospects / potentiƫle klanten). Op de landingspage wordt de bezoeker gevraagd zijn of haar gegevens in te vullen, eventueel in ruil voor een beloning. De verzamelde gegevens kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor het versturen van nieuwsbrieven.

Wel of geen menu

De landingspagina heeft als doel de bezoeker een bepaalde richting op te sturen. Zoals eerder genoemd; doorklikken of gegevens invullen. Je behaalt het beste resultaat als je bezoeker niet wordt afgeleid. Dit kun je realiseren door alle overbodige buttons en links te verwijderen. Je ziet daarom dat op sommige landingspagina's ook het hoofdmenu is weggelaten. Dit is een een persoonlijke keuze, geen verplichting.

Meten is weten

Om te kunnen bepalen of je landingspagina goed werkt, is meten van groot belang. Hiervoor kun je Google Analytics gebruiken. De informatie vertelt je o.a. hoeveel bezoekers je landingspagina heeft. Check de gegevens uit Google Analytics daarom regelmatig en pas indien nodig je landingspagina tijdig aan.

Hulp, tips of advies

Een belangrijke tip is dat de titel van landingspagina moet aansluiten bij tekst die je gebruikt op Google Adwords, socialmedia of e-mailcampagne. Dit geeft de bezoeker het vertrouwen dat ze op de goede website zijn. Het zou zonde zijn als bezoekers je landingspagina verlaten door wantrouwen.

Ik heb voor enkele klanten zeer succesvolle landingspagina's ingezet. Wil je eens sparren over het gebruik van landingspagina's voor jouw website, neem dan contact met mij op.

Ronald van Dijk

Ja, stuur mij automatisch inspirerende content






RvD Webdevelopment



De ingevulde gegevens worden alleen gebruikt voor het gevraagde contact.
Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Tevreden klanten
Inspiratiemail ontvangen?