De conversie van jouw webformulier verhogen
599 woorden
Een webformulier is een formulier dat bezoekers van jouw website in kunnen vullen. Het meestgebruikte webformulier is het contactformulier. Deze mag eigenlijk op geen enkele woensdag 26 juni 2019 3 minuten zakelijke website ontbreken.Meer ingevulde webformulieren
Het spreekt voor zich dat jouw webformulier gebruiksvriendelijk moet zijn. Bezoekers uit verschillende doelgroepen moeten het zonder problemen kunnen invullen. Maar je kan meer doen om het aantal ingevulde webformulieren te vergroten. Lees de volgende drie tips die bijdragen aan een goed converterend webformulier.Volgorde van vragen
De volgorde van de in te vullen velden heeft invloed op de conversie van het webformulier. Zorg ervoor dat je begint met de vragen waar de bezoeker niet over hoeft na te denken, zoals de naam en het e‑mailadres. Plaats de lastige vragen onderaan. Bezoekers zullen vaker moeite doen die ene laatste vraag te beantwoorden. Dit in tegenstelling tot bij webformulieren die beginnen met deze lastige vraag.Dataminimalisatie
Dataminimalisatie is een regelmatig terugkerend begrip in de AVG / GDPR. Het houdt in dat niet meer gegevens mogen worden gebruikt dan nodig is om het doel (waarvoor ze gebruikt worden) te bereiken.Webformulieren zijn vaak te lang
Vraag daarom niet naar gegevens die eigenlijk onnodig zijn. Ofwel vraag uitsluitend essentiële informatie. Zo ben je wellicht geïnteresseerd in hoe de bezoeker jouw website heeft gevonden, maar het is niet van belang voor het aanbieden van jouw dienst. De vuistregel is dan ook; verwijder alle velden die niet verplicht zijn.Vragen naar telefoonnummer
De meest gemaakte fout is het vragen naar een telefoonnummer. Bezoekers associëren het geven van het telefoonnummer met vervelende telemarketeers. Als het telefoonnummer echt noodzakelijk is, laat dan weten waarom dat zo is.Het gebruik van captcha
Captcha is een methode om te voorkomen dat robots jouw webformulier bezoeken en voorzien van onzinnige teksten.
Meestal wordt een combinatie van cijfers en/of letters getoond die de websitebezoeker moet lezen en intypen om verder te kunnen. Een andere captcha variant toont een aantal afbeeldingen en de vraag om bijvoorbeeld alle auto's aan te klikken. Voor de meeste robots zijn dat onmogelijke opgaven.Nee, ik ben geen robot
Captcha heeft echter als groot nadeel dat het leidt tot een lagere conversie. De reden kan zijn omdat de websitebezoekers de captcha niet kunnen lezen, maar het is ook mogelijk dat ze afhaken omdat ze het irritant of lastig vinden. Je moet je daarom afvragen wat erger is; spam of minder ingevulde formulier.Onzichtbare captcha
Google heeft misschien de oplossing met de onzichtbare variant reCAPTCHA v3, ook wel nonCAPTCHA of ghostCAPTCHA genoemd. Google bepaalt op basis van het gedrag van de websitebezoeker (zoals klikken, scrollen en de invulsnelheid) in combinatie met o.a. het IP-adres, of het een legitieme bezoeker of een spambot betreft.Persoonlijke gegevens
De persoonlijke gegevens die via reCAPTCHA v3 door Google worden verzameld hebben invloed op de privacyverklaring en cookiemelding van jouw website. Google plaatst een cookie op de computer van de websitebezoeker. Het betreft een tracking cookie, waarvoor de websitebezoeker expliciet toestemming moet geven. Als de bezoeker geen toestemming geeft voor het plaatsen van een tracking cookie, mag deze niet geplaats worden. Dat betekent dat het webformulier niet gebruikt kan worden.
Conclusie
Er is vaak aan het webformulier te schaven om tot een betere conversie te komen. Dat wil echter niet zeggen dat je een slechte conversie hebt als je bovengenoemde punten niet doorvoert in je webformulieren. Het zijn aandachtspunten, geen wetten.Laat je informeren
Ik wil je graag helpen met het ontwikkelen van een snelle bedrijfswebsite met één of meer webformulieren. Vraag direct een offerte aan of neem contact met mij op.