Zichtbaar ondernemen
Ronald van Dijk

Klanten komen weer terug

maandag 11 september 2017   2 minuten  429 woorden
Zoals iedere ondernemer zal herkennen, zijn er soms zakelijke relaties die besluiten om over te stappen naar een ander bedrijf. Uiteraard heb ik dit ook meegemaakt in de 17 jaar dat mijn bedrijf bestaat. Als die situatie ontstaat, is het belangrijk de relatie zo goed mogelijk af te ronden. Dat kan zijn door het snel afgeven van een verhuiscode voor de domeinnaam of het leveren van de benodigde bestanden van een website. Want waarom zou je heel snel werken als je een nieuwe klant krijgt, maar tegenwerken als een klant weggaat? Je weet nooit wat de toekomst brengt en, als je goed werk hebt afgeleverd, kan een klant in de toekomst weer bij je terugkomen.

Reden van vertrek

Een voorbeeld van een klant die mij verlaten heeft (en ook weer is teruggekomen) is een ondernemer die een bedrijf kocht dat websites maakt. In dat geval is het niet vreemd dat deze klant zijn website onderbrengt bij het bedrijf dat hij heeft gekocht. Een ander voorbeeld is een ondernemer die is gaan samenwerken met een andere ondernemer, waardoor zijn bedrijf een VOF werd. De zoon van de vennoot heeft een webhostingbedrijf die graag de website wil hosten. Ook dan is het niet vreemd dat deze ondernemers de website laat hosten door de zoon van de vennoot.

Een paar jaar later

Als de ondernemer die een webdevelopmentbedrijf heeft gekocht, deze weer verkoopt of als de samenwerking tussen de vennoten stopt en de starter van het bedrijf deze alleen voortzet, is het niet heel erg bijzonder dat ze weer aan mij denken. Een logische stap is dat ze dan de telefoon pakken en aan geven dat ze de diensten weer bij mij willen onderbrengen.
Aan de koffie kan het niet liggen

Onnodige drempel

Als dit telefoontje komt, lijkt het dat de 'oude' klanten het gesprek moeilijk vinden. Alsof ze niet goed durven aangeven weer terug te willen komen. Maar waarom? Er zijn geen problemen geweest tijdens het vertrek, ik heb nooit moeilijk gedaan, nooit tegengewerkt en altijd goede diensten geleverd. Dus vanuit mijn kant is er geen reden te bedenken om niet in gesprek te gaan. Sterker nog, als er weer een mooie relatie kan ontstaan is het een win-win situatie.

Conclusie

De hierboven genoemde voorbeelden hebben daadwerkelijk plaatsgevonden en zeker 3 klanten die mij hebben verlaten zijn na een bepaalde tijd weer terug gekomen. De conclusie is dat iedereen contact op mag nemen voor vragen over het maken van websites, het hosten van websites of andere gerelateerde zaken. Ik zal altijd proberen een zo goed mogelijke oplossing te vinden.

Ronald van Dijk


Klanten komen weer terug

Hyperlinks in deze blog


Stel mij je vraag
Ik geef je graag goed advies

Ja, stuur mij automatisch inspirerende content






RvD Webdevelopment



De ingevulde gegevens worden alleen gebruikt voor het gevraagde contact.
Lees de privacyverklaring voor meer informatie.
Tevreden klanten